Monika Velacková učí na strednej odbornej škole anglický jazyk a na základnej umeleckej škole hru na klavíri či keyboarde. Tvrdí, že každý žiak má nejaký talent, len ho treba objaviť a motivovať, aby ho chcel rozvíjať.
„Myslím si, že veľmi dôležitý je individuálny prístup, pretože každému žiakovi pomáha niečo iné, každý je osobnosť a zaslúži si úctu, rešpekt a pomoc. Žiakom sa snažím ukázať cestu, nie ich nútiť. Prebudiť u nich záujem o tému rôznymi zaujímavými spôsobmi. Často učím aj žiakov postihnutých a s rôznymi poruchami. Myslím si, že už len to, že ja sama som vozičkárka, je pre nich dobrý príklad a že aj z toho dôvodu sa žiaci na mojich hodinách veľmi snažia. Učiteľ má byť niekto, kto s nimi kráča tou cestou, nie im rozkazuje. Treba vzájomnú úctu a rešpekt,“ vysvetľuje Monika Velacková.
Ako dodáva, vyučovacie metódy obmieňa, pretože na každého žiaka platí niečo iné.
„Často na angličtine používam rôzne zážitkové veci- K téme jedlo varíme v školskej kuchynke, pri téme o UFO a duchoch si hovorievame po tme strašidelné príbehy, pri precvičovaní minulých časov sa hráme na detektíva a riešime zločin. To sú veci, čo žiakov bavia, a vtedy sa zapájajú aj tí najslabší a tí šikovní ich ťahajú vpred a pomáhajú im. Pri téme „health“ som napríklad prišla oblečená ako doktorka. Žiaci mali obrovskú zábavu, hrali sa na pacientov, a naučili sa ľahko celú slovnú zásobu,“ opisuje, ako to vyzerá na jej hodinách.
Dopĺňa, že pri deťoch s poruchami učenia sa jej osvedčila napríklad metóda využitia kartičiek na učenie nôt alebo slovnej zásoby na angličtine. Svojim zverencom sa pravidelne venuje aj po škole.
„Čas po práci často venujem príprave aktivít pre žiakov, ktorí nepochopili niektoré učivo. Žiakov doučujem, venujem sa im individuálne. Vedia, že ak mi napíšu napríklad na messenger, vždy nájdu u mňa pochopenie a pomoc. Pokiaľ mám žiakov, ktorí majú nejaký osobný alebo zdravotný problém, snažím sa s nimi porozprávať o všetkom, poradiť im a nasmerovať ich,“ dodáva.
Monika Velacková sa angažuje aj v témach, ako lepšie pomôcť zdravotne znevýhodneným žiakom, či ako upraviť školy, aby postihnuté deti neboli vytláčané z učebného procesu. Medzi jej úspechy patrí napríklad i to, že vďaka VUT Brno a jej nápadu sa podarilo vyrobiť pedál ku klavíru pre deti na invalidnom vozíku.