Zapojiť sa môžete, ak:
Rovnako ako iné krajiny, aj my sa pri národnom ocenení riadime podmienkami medzinárodnej ceny Global Teacher Prize. Do projektu sa zatiaľ nemôžu zapojiť:
K nominácám na národné ocenenie má prístup široká verejnosť – kolektív v práci, vedenie školy, rodina, blízke okolie, ale aj deti, ktoré študujú na základných a stredných školách. Ide o formu poďakovania a podpory v učiteľskej práci. Nominované osoby následne informujeme a pozveme ich vyplniť prihlášku.
Do projektu sa môžete prihlásiť sami alebo v reakcii na nomináciu, o ktorej vás budeme informovať.
Zmyslom tohto kritéria je preukázať pedagogickú prácu, ktorá vedie k zlepšovaniu detí v školských triedach ako jednotlivcov. Ide o podporu v naplňovaní ich potenciálu najrôznejšími cestami a spôsobmi (napr. mimoškolská aktivita v odbore, ktorú nominovaná osoba vyučuje). Veľmi cenná je miera podpory, záujem o spodných 30% detí v školách a ich schopnosť zlepšovať sa.
Ako to môžem preukázať?
Napríklad ukážkami prác alebo výsledkov z vyučovacích hodín. Popis príbehov (case study) napríklad s jedným ilustrovaným prípadom, ktorému ste sa individuálne venovali. Ďalej je to zlepšenie známok, lepšia dochádzka a správanie detí, ktoré učíte, s popisom toho, ako a vďaka čomu k zlepšeniu došlo. Spomenúť môžete aj úspešné žiacke príklady v spojitosti s ich ďalším vzdelávaním a prácou (nasmerovanie na určitý typ školy).
Všímame si, či sa nominované osoby rozvíjajú a hľadajú rôzne formy a metódy práce, ktoré sú ochotné i ďalej šíriť. Dôležité je, aby sa tieto metódy a formy dali replikovať, šíriť a využiť na iných školách.
Ako to môžem preukázať?
Odkazy na popis vytvorenej/tvorivo rozvinutej metódy, vyučovacej jednotky a pod. Odkazy na vytvorené materiály.
Týmto kritériom pozorujeme presah nad rámec konkrétnej školy a ďalšiu aktivitu, ktorá však s pedagogickou prácou stále súvisí. Dôležité je zapájať sa do diania v danom mieste, prípadne i globálne (v zahraničí).
Ako to môžem preukázať?
Referencie, popis spoluprác, prípadne projektov.
Kritériom sledujeme aktívnu podporu učiteľskej profesie a prínos k jej prestíži. Dôležité je podporovať ostatných v oblasti školstva v rozvoji ich schopností a aktívne prispievať k tomu, aby i ostatní začali učiť.
Ako to môžem preukázať?
Ukážky podpory pri zaúčaní alebo mentoringu. Videá, fotky či iné dôkazy z aktívneho pôsobenia v systéme ďalšieho vzdelávania – lektorovania. Zdokladovanie prípravy budúcej učiteľskej generácie. Príspevky do verejných debát o učiteľskom povolaní. Odkazy na články, blogy, mediálne vystúpenia.
Nominovať učiteľa na národné ocenenie môže široká verejnosť – kolegovia z práce, riaditelia, žiaci a študenti, bývalí študenti, rodičia, kamaráti. Ide o formu poďakovania a podpory v práci, ktorú daný učiteľ robí. Nominovaného následne o nominácii informujeme a pozveme ho vyplniť prihlášku.
Učiteľ sa do projektu môže prihlásiť sám, alebo môže zareagovať na nomináciu, o ktorej ho informujeme a prihlásiť sa na základe nej.
Napríklad ukážky prác, výsledkov žiakov. Popis príbehov (case study) napríklad s 1 ilustrovaným dokladom o žiakoch, ktorým ste sa individuálne venovali. Zlepšenie známok žiakov, zlepšenie dochádzky/správania študentov s popisom, ako k zlepšeniu došlo a vďaka čomu. Príklady úspechov žiakov v ďalšom vzdelávaní a v práci (nasmerovanie na určitý typ školy).
Odkazy na popis metódy, vyučovacej jednotky a pod., ktorú učiteľ vytvoril/tvorivo rozvinul. Odkazy na materiály, ktoré učiteľ vytvoril.
Týmto kritériom sledujeme presah učiteľa nad rámec danej školy a jeho ďalšiu aktivitu, ktorá však s pedagogickou prácou stále súvisí. Tu je dôležité, ako sa učiteľ zapája do diania v danom mieste, prípadne i globálne (v zahraničí).
Ukážky podpory v roli zaúčajúceho učiteľa alebo mentora. Videá, fotky či iné dôkazy z aktívneho pôsobenia v systéme ďalšieho vzdelávania učiteľov – lektorovanie. Zdokladovanie pôsobenia v príprave budúcich učiteľov. Príspevky do verejných debát o učiteľskej profesii. Odkazy na články, blogy, mediálne vystúpenia.
Podrobné podmienky národnej ceny Učiteľská osobnosť Slovenska nájdeš tu: