Zapojiť sa môžete, ak:
Rovnako ako iné krajiny, aj my sa pri národnom ocenení riadime podmienkami medzinárodnej ceny Global Teacher Prize. Do projektu sa zatiaľ nemôžu zapojiť:
K nominácám na národné ocenenie má prístup široká verejnosť – kolektív v práci, vedenie školy, rodina, blízke okolie, ale aj deti, ktoré študujú na základných a stredných školách. Ide o formu poďakovania a podpory v učiteľskej práci. Nominované osoby následne informujeme a pozveme ich vyplniť prihlášku.
Do projektu sa môžete prihlásiť sami alebo v reakcii na nomináciu, o ktorej vás budeme informovať.
Zmyslom tohto kritéria je preukázať pedagogickú prácu, ktorá vedie k zlepšovaniu detí v školských triedach ako jednotlivcov. Ide o podporu v naplňovaní ich potenciálu najrôznejšími cestami a spôsobmi (napr. mimoškolská aktivita v odbore, ktorú nominovaná osoba vyučuje). Veľmi cenná je miera podpory, záujem o spodných 30% detí v školách a ich schopnosť zlepšovať sa.
Ako to môžem preukázať?
Napríklad ukážkami prác alebo výsledkov z vyučovacích hodín. Popis príbehov (case study) napríklad s jedným ilustrovaným prípadom, ktorému ste sa individuálne venovali. Ďalej je to zlepšenie známok, lepšia dochádzka a správanie detí, ktoré učíte, s popisom toho, ako a vďaka čomu k zlepšeniu došlo. Spomenúť môžete aj úspešné žiacke príklady v spojitosti s ich ďalším vzdelávaním a prácou (nasmerovanie na určitý typ školy).
Všímame si, či sa nominované osoby rozvíjajú a hľadajú rôzne formy a metódy práce, ktoré sú ochotné i ďalej šíriť. Dôležité je, aby sa tieto metódy a formy dali replikovať, šíriť a využiť na iných školách.
Ako to môžem preukázať?
Odkazy na popis vytvorenej/tvorivo rozvinutej metódy, vyučovacej jednotky a pod. Odkazy na vytvorené materiály.
Týmto kritériom pozorujeme presah nad rámec konkrétnej školy a ďalšiu aktivitu, ktorá však s pedagogickou prácou stále súvisí. Dôležité je zapájať sa do diania v danom mieste, prípadne i globálne (v zahraničí).
Ako to môžem preukázať?
Referencie, popis spoluprác, prípadne projektov.
Kritériom sledujeme aktívnu podporu učiteľskej profesie a prínos k jej prestíži. Dôležité je podporovať ostatných v oblasti školstva v rozvoji ich schopností a aktívne prispievať k tomu, aby i ostatní začali učiť.
Ako to môžem preukázať?
Ukážky podpory pri zaúčaní alebo mentoringu. Videá, fotky či iné dôkazy z aktívneho pôsobenia v systéme ďalšieho vzdelávania – lektorovania. Zdokladovanie prípravy budúcej učiteľskej generácie. Príspevky do verejných debát o učiteľskom povolaní. Odkazy na články, blogy, mediálne vystúpenia.
Nominovať učiteľku alebo učiteľa na národné ocenenie môže široká verejnosť – kolegovia z práce, riaditelia, žiaci a študenti, bývalí študenti, rodičia, kamaráti. Ide o formu poďakovania a podpory v práci, ktorú daný učiteľ alebo učiteľka robí. Nominovaného pedagóga alebo pedagogičku následne o nominácii informujeme a pozveme ich vyplniť prihlášku.
Učiteľ alebo učiteľka sa do projektu môže prihlásiť sami, alebo môžu zareagovať na nomináciu, o ktorej ich budeme informovať. Následne sa môžu prihlásiť aj na jej základe.
Ako podporujete Vaše žiačky a žiakov v objavovaní a rozvíjaní ich potenciálu najrôznejšími cestami a spôsobmi? Veľmi cenné je zameranie na to, ako dokážete podporovať a zlepšovať aj tých a tie, ktoré nie sú motivované a nepatria k takzvaným “dobrým žiakom”. Popísať môžete to, ako ste sa žiakom individuálne venovali, alebo ako a vďaka čomu došlo k zlepšeniu prospechu/dochádzky/správania žiakov. Uviesť môžete tiež príklady úspechov žiakov v ďalšom vzdelávaní a v práci (nasmerovanie na určitý typ školy).
Napríklad inovatívne inštruktážne praktiky, zavedenie technológií v triede, prepracovanie učebných osnov, spolupráca s ďalšími organizáciami.
Radi by sme vedeli, ako podporujete ostatných kolegov v rozvoji ich vlastných procesov učenia sa a osobnostného rastu. Tu môžete popísať svoju rolu cvičného/ uvádzajúceho učiteľa, skúsenosti s lektorovaním, príspevky do verejných debát, blogy, mediálne vystúpenia a podobne.
Prosím, poskytnite špecifické príklady ako v mladých ľuďoch rozvíjate zmysel pre zodpovednosť, slobodu, ľudské práva či rovnosť. Vysvetlite Váš prístup k zapracovaniu tém globálneho vzdelávania či environmentálnych tém v kontexte prierezových gramotností vo Vašej triede a ako definujete úspech Vašej činnosti v tejto oblasti.
Podrobné podmienky národnej ceny Učiteľská osobnosť Slovenska nájdeš tu: