Podmienky a kritériá

Kto sa môže prihlásiť?

Zapojiť sa môžete, ak:

Učíte na základnej
alebo strednej škole
(min. 10 hod. týždenne)

Pracujete
na čiastočný úväzok
(min. 10 hod. týždenne)

Vzdelávate
v online kurzoch
(min. 10 hod. týždenne)

Kto sa momentálne prihlásiť nemôže?

Rovnako ako iné krajiny, aj my sa pri národnom ocenení riadime podmienkami medzinárodnej ceny Global Teacher Prize. Do projektu sa zatiaľ nemôžu zapojiť:

  • osoby, ktoré učia na materských, vysokých, základných umeleckých školách
  • pracujú v oblasti vychovávateľstva, učia v online kurzoch dospelých (18+)
  • jednotlivci, ktorí vyučujú menej ako 10 hodín týždenne
  • jednotlivci, ktorí nerozprávajú v slovenskom jazyku.

Kto môže nominovať?

K nominácám na národné ocenenie má prístup široká verejnosť – kolektív v práci, vedenie školy, rodina, blízke okolie, ale aj deti, ktoré študujú na základných a stredných školách. Ide o formu poďakovania a podpory v učiteľskej práci. Nominované osoby následne informujeme a pozveme ich vyplniť prihlášku.

Ako to funguje?

Do projektu sa môžete prihlásiť sami alebo v reakcii na nomináciu, o ktorej vás budeme informovať. 

Aké kritériá pri ocenení sledujeme?

1. Podpora vzdelávacieho úspechu každého žiaka

Zmyslom tohto kritéria je preukázať pedagogickú prácu, ktorá vedie k zlepšovaniu detí v školských triedach ako jednotlivcov. Ide o podporu v naplňovaní ich potenciálu najrôznejšími cestami a spôsobmi (napr. mimoškolská aktivita v odbore, ktorú nominovaná osoba vyučuje). Veľmi cenná je miera podpory, záujem o spodných 30% detí v školách a ich schopnosť zlepšovať sa.

Ako to môžem preukázať?

Napríklad ukážkami prác alebo výsledkov z vyučovacích hodín. Popis príbehov (case study) napríklad s jedným ilustrovaným prípadom, ktorému ste sa individuálne venovali. Ďalej je to zlepšenie známok, lepšia dochádzka a správanie detí, ktoré učíte, s popisom toho, ako a vďaka čomu k zlepšeniu došlo. Spomenúť môžete aj úspešné žiacke príklady v spojitosti s ich ďalším vzdelávaním a prácou (nasmerovanie na určitý typ školy).

2. Vytváranie prenosných inovatívnych foriem a metód výučby

Všímame si, či sa nominované osoby rozvíjajú a hľadajú rôzne formy a metódy práce, ktoré sú ochotné i ďalej šíriť. Dôležité je, aby sa tieto metódy a formy dali replikovať, šíriť a využiť na iných školách.

Ako to môžem preukázať?

Odkazy na popis vytvorenej/tvorivo rozvinutej metódy, vyučovacej jednotky a pod. Odkazy na vytvorené materiály.

3. Spolupráca s ďalšími vzdelávacími organizáciami vrátane zahraničia, zapojenie a vplyv v profesijnej komunite

Týmto kritériom pozorujeme presah nad rámec konkrétnej školy a ďalšiu aktivitu, ktorá však s pedagogickou prácou stále súvisí. Dôležité je zapájať sa do diania v danom mieste, prípadne i globálne (v zahraničí).

Ako to môžem preukázať?

Referencie, popis spoluprác, prípadne projektov.

4. Rozvoj charakteru, mäkkých zručností a prierezových gramotností

Kritériom sledujeme aktívnu podporu učiteľskej profesie a prínos k jej prestíži. Dôležité je podporovať ostatných v oblasti školstva v rozvoji ich schopností a aktívne prispievať k tomu, aby i ostatní začali učiť.

Ako to môžem preukázať?

Ukážky podpory pri zaúčaní alebo mentoringu. Videá, fotky či iné dôkazy z aktívneho pôsobenia v systéme ďalšieho vzdelávania – lektorovania. Zdokladovanie prípravy budúcej učiteľskej generácie. Príspevky do verejných debát o učiteľskom povolaní. Odkazy na články, blogy, mediálne vystúpenia.

 

Kto môže nominovať?

Nominovať učiteľku alebo učiteľa  na národné ocenenie môže široká verejnosť – kolegovia z práce, riaditelia, žiaci a študenti, bývalí študenti, rodičia, kamaráti. Ide o formu poďakovania a podpory v práci, ktorú daný učiteľ alebo učiteľka robí. Nominovaného pedagóga alebo pedagogičku  následne o nominácii informujeme a pozveme ich  vyplniť prihlášku.

Ako to funguje?

Učiteľ alebo učiteľka sa do projektu môže prihlásiť sami, alebo môžu zareagovať na nomináciu, o ktorej ich budeme informovať. Následne sa môžu prihlásiť aj na jej základe.

Aké kritériá v ocenení sledujeme?

1. Podpora vzdelávacieho úspechu každého žiaka

Prosím, priblížte nám kontext, v ktorom učíte a konkrétne výzvy, ktorým čelia Vaše žiačky a žiaci alebo Vaša škola. Napríklad osobné, zdravotné, vzdelávacie, rodinné, sociálne alebo environmentálne prekážky, ktoré musia Vaše žiačky a žiaci prekonať.

Ako podporujete Vaše žiačky a žiakov v objavovaní a rozvíjaní ich potenciálu najrôznejšími cestami a spôsobmi? Veľmi cenné je zameranie na to, ako dokážete podporovať a zlepšovať aj tých a tie, ktoré nie sú motivované a nepatria k takzvaným “dobrým žiakom”. Popísať môžete to, ako ste sa žiakom individuálne venovali, alebo ako a vďaka čomu došlo k zlepšeniu prospechu/dochádzky/správania žiakov. Uviesť môžete tiež príklady úspechov žiakov v ďalšom vzdelávaní a v práci (nasmerovanie na určitý typ školy).

2. Vytváranie prenosných inovatívnych foriem a metód výučby

Napíšte nám o kreatívnych, neobyčajných alebo iným spôsobom nevšedných vyučovacích prístupoch, ktoré ste priniesli do vyučovacieho procesu, a pri ktorých zároveň veríte, že spôsobili zmenu vo vzdelávaní žiactva, alebo im dokonca pomohli prekonať konkrétne problémy, ktorým mohli čeliť.

Napríklad inovatívne inštruktážne praktiky, zavedenie technológií v triede, prepracovanie učebných osnov, spolupráca s ďalšími organizáciami.

3. Spolupráca s ďalšími vzdelávacími organizáciami vrátane zahraničia, zapojenie a vplyv v profesijnej komunite

Aký je Váš presah nad rámec danej školy a Vaše ďalšie aktivity, ktoré s pedagogickou prácou súvisia? Ako sa zapájate do diania v danom meste/obci/ regióne, prípadne i v zahraničí? Môžete tu opísať svoje zapojenie do miestnych aktivít, vedenie záujmových krúžkov pre deti, alebo aktívnu účasť v iných organizáciách, profesijných združeniach a spolkoch. Tiež nás zaujíma, aký je váš osobný prínos k zvyšovaniu spoločenskej prestíže učiteľského povolania.

Radi by sme vedeli, ako podporujete ostatných kolegov v rozvoji ich vlastných procesov učenia sa a osobnostného rastu. Tu môžete popísať svoju rolu cvičného/ uvádzajúceho učiteľa, skúsenosti s lektorovaním, príspevky do verejných debát, blogy, mediálne vystúpenia a podobne.

4. Rozvoj charakteru, mäkkých zručností a prierezových gramotností

Ako rozvíjate u svojich žiačok a žiakov ich charakter (morálne vedomie, túžbu po poznaní, statočnosť, odolnosť, úctu k druhým, spravodlivosť a líderstvo)? Aký priestor na Vašich hodinách má rozvoj mäkkých zručností ako komunikácia, kritické myslenie či spolupráca?

Prosím, poskytnite špecifické príklady ako v mladých ľuďoch rozvíjate zmysel pre zodpovednosť, slobodu, ľudské práva či rovnosť. Vysvetlite Váš prístup k zapracovaniu tém globálneho vzdelávania či environmentálnych tém v kontexte prierezových gramotností vo Vašej triede a ako definujete úspech Vašej činnosti v tejto oblasti.

Podrobné podmienky národnej ceny Učiteľská osobnosť Slovenska nájdeš tu:

nasledujúca stránka

Harmonogram a cena

Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?