Alena Rapčan Štrompová

Alena Rapčan Štrompová učí slovenský jazyk a mediálnu výchovu na štátnej plnoorganizovanej škole na sídlisku. Do školstva vstúpila ako nekvalifikovaná učiteľka s veľkým odhodlaním rozvíjať mediálne zručnosti žiakov a prebúdzať v nich lásku k literatúre. Od samého začiatku uprednostňuje zážitkové, praktické a projektové vyučovanie, ktoré vníma ako cestu k aktívnemu a šťastnému rozvoju žiakov. Jej vášeň pre mediálnu výchovu a kritické myslenie ju priviedla k tomu, aby spolu s vedením školy zaradila tento predmet do rámcového učebného plánu. Vytvorila tam priestor, v ktorom sa aj slabší žiaci stávajú sebavedomými tímovými hráčmi – v školských médiách – v časopise Prestávka a v televízii, ale aj vo vedení školského parlamentu. S hrdosťou sleduje, ako žiaci, ktorí čelili predsudkom, prekonávajú svoje limity a ukazujú svoju hodnotu prostredníctvom kreatívnych a spoločensky angažovaných projektov.

„Som presvedčená, že absolútne každý žiak má šancu na úspech a je dôležitou súčasťou svojej komunity. Utvrdzujú ma v tom aj hodiny mediálnej výchovy, školské médiá a parlament. V časopise Prestávka a v školskej televízii paradoxne pracujú deti, ktoré sa nehrdia prospechom. Sú však tímoví hráči, dokážu riešiť krízové situácie, neboja sa pýtať, tvoria citlivé aj kritické reportáže, ankety, sú technicky zruční, vytvoria si vlastný merch, napíšu e-mail starostovi či malý projekt. Na túto skutočnosť som nesmierne hrdá a vnútorne ma dojíma, keď vidím šikovných debatérov, ktorí sa predtým nechceli ozvať, alebo rómskeho siedmaka, ktorý kandidoval za predsedu školy a takmer vyhral.  Myslím si, že sa aj vďaka  mediálnej výchove darí vytvárať rešpektujúce prostredie podporujúce sebaprijatie a kritické myslenie,“ vraví.

Praktické vyučovanie v teréne považuje za základný nástroj rozvoja zodpovednosti, sebavyjadrenia a komunikačných zručností. Na hodinách mediálnej výchovy a literatúry sa venuje aj veľkým spoločenským otázkam – pracuje so skreslenými tvrdeniami, predsudkami a overovaním faktov.

„Do školstva som vstúpila z mediálneho sveta a tretieho sektora a tieto svety, biznis sféru nevynímajúc, rada prepájam. V súčasnosti pôsobím v platforme Mediálna gramotnosť+, kde rozvíjam diskusiu o kritickom myslení a mediálnom vzdelávaní od 1. ročníka. Som vďačná za možnosť rozvíjať sa v ročnom vzdelávacom programe Komenského inštitútu. Považujem za dôležité diskutovať o statuse učiteľa, jeho mieste v spoločnosti a dnešnom vzdelávaní,“ uzatvára.

Alena Rapčan Štrompová považuje školu za miesto, kde deti i učitelia každý deň objavujú nové veci, rozvíjajú svoj charakter a nachádzajú nádej v lepší svet. Ako svoj pedagogický úspech vnímam vybudovanie silného zázemia v škole na rozvíjanie mediálneho vzdelávania v kontexte rozvíjania charakteru a globálneho vzdelávania.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?