Alexandra Nárožná

Alexandra Nárožná učí na prvom stupni základnej školy. Žiakom sa snaží vytvárať bezpečné a podnetné prostredie, kde sa cítia prijatí, rešpektovaní a motivovaní. Svoj prístup zakladá na humanistických princípoch, dôvere vo výnimočnosť každého dieťaťa a presvedčení, že vzťahy a emocionálna inteligencia sú rovnako dôležité ako vedomosti. Jej trieda je miestom, kde žiaci rozvíjajú nielen svoje schopnosti, ale aj vzájomnú spoluprácu a rešpekt.

„Žiaci sedia v skupinách po 4 alebo 6. Skupiny pravidelne mením, takže sa v danej skupine stretnú aj žiaci slabší aj šikovnejší. A niekedy aj takí, ktorí k sebe nemajú blízko. No vždy ma prekvapí, že počas skupinovej práce sa dohodnú a problém vyriešia – sami a bez môjho zasahovania. Po čase nájde jeden na druhom silné stránky, ktorými môže prispieť pri úlohách. Pri rozvíjaní potenciálu využívam rôzne pomôcky, ktoré si sama vyrábam alebo kupujem,“ vraví Alexandra Nárožná.

Jednou z jej priorít je emocionálny rozvoj detí. Každé ráno začínajú ranným kruhom, kde diskutujú o otázkach, problémoch či spoločných výzvach.

„Spočiatku som žiakom často čítala knihy. Vďaka knižným príbehom pochopili mnohé, aj náročné témy. Tento rok sa naša trieda zapojila do Emocionálneho kompasu, ktorý deťom pomáha pri pomenovaní emócií a ich pochopení. Toto vnímam ako najväčšiu výzvu v súčasnom školstve – pracovať na emocionálnej inteligencii žiakov. Ďalej používame semafor. Deti ma pomocou kartičiek rôznych farieb informujú o tom, ako sa im darí pri riešení úloh. Vďaka tejto aktivite viem pomáhať adresnejšie žiakom, ktorým sa aktuálne nedarí, a taktiež sami žiaci, ktorí už úlohu majú vyriešenú, si všimnú komu treba pomôcť,“ vysvetľuje.

Alexandra Nárožná svoju pedagogickú cestu začala ako učiteľka biológie a geografie na druhom stupni, no skúsenosti asistenta učiteľa a práca s deťmi ju priviedli k rozhodnutiu rozšíriť si kvalifikáciu a venovať sa mladším žiakom. Práve tu sa jej podarilo naplno rozvinúť talent, pričom jej práca sa stala synonymom kreativity, trpezlivosti a individuálneho prístupu.

Svoje nápady pravidelne zdieľa na sociálnych sieťach, aktívne prináša nové podnety z rôznych školení a workshopov. Organizuje tiež školské podujatia a pomáha rozvíjať školskú komunitu.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?