Andrea Dudášová

Andrea Dudášová učí slovenský jazyk a dejepis na druhom stupni základnej školy. Za svoju prioritu si zvolila vytvárať bezpečné prostredie pre žiakov, podporovať ich v rozvoji jemných zručností a ukazovať im, že vzdelávanie môže byť zábavné, interaktívne a plné praktického využitia. Aj keď jej trieda nepochádza z marginalizovaných pomerov, uvedomuje si, že výzvy jej žiakov nie sú o nič menej dôležité. Ako sama hovorí: „Aktuálne sú to deviataci, ktorí to majú náročné. Všetci od nich očakávajú, že sa rozhodnú správne. Toto ja nezmením. Ale môžem ich viesť k tomu, aby si vybrali na základe toho, v čom sú dobrí a čo ich napĺňa.“

Jedným z hlavných cieľov Andrey Dudášovej je naučiť deti oceniť seba i druhých, podporovať spoluprácu a ukazovať im, že aj chyby sú cennou súčasťou učenia. V jej triede deti držia spolu a učia sa vzájomne si pomáhať. Táto klíma dôvery a podpory vzniká vďaka tímbildingovým aktivitám, skupinovým projektom a zapájaniu do dobrovoľníckej činnosti.  „Verím, že som im pomohla v tom, aby sa nebáli pomenovať v čom sú dobrí a aby vedeli oceniť aj iných. A aj keď deti nebudú vedieť, v ktorom roku začala Francúzska revolúcia, budú sa vedieť uplatniť na pracovnom trhu, pretože väčšine z nich sa podarilo byť skvelými tímovými hráčmi a naučili sa pracovať aj s tými, s ktorými si až tak nemajú mimo hodiny čo povedať,“ dodáva.

Andrea Dudášová odmieta stereotypný frontálny spôsob výučby a hľadá nové cesty, ako deti zapojiť do učenia. Únikové miestnosti, šifrovačky, skenovanie QR kódov či použitie virtuálnej reality – to všetko je pre ňu bežnou súčasťou výučby dejepisu a slovenčiny. Okrem inovatívnych metód výučby pracuje s aplikáciami ako Padlet či Quizlet, aby žiakov pripravila na ďalšie štúdium a moderný svet. Aktuálne venuje najviac energie projektu „Dejiny pre dnešok“ v rámci Komenského inštitútu, ktorého cieľom je zatraktívniť dejepis a spojiť ho s hodnotovými témami ako konflikt, inakosť či propaganda. Nevzdeláva však iba svojich žiakov, ale aj kolegov. V rámci školy organizuje workshopy na témy ako využitie únikových miestností, práca s informačno-komunikačnými technológiami či aktivizujúce metódy. Je dôkazom, že vzdelávanie nemusí byť len o bifľovaní dát, ale môže formovať deti na sebavedomé, hodnotovo založené a pripravené osobnosti do života.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?