Dana Dobšíčková

To, že Danu Dobšíčkovú učenie veľmi baví, zistila ešte na gymnáziu, keď prebrala doučovanie po spolužiačke, ktorá odchádzala na študijný pobyt.

Ale boli to slová významnej českej spisovateľky, ktorá navštevovala jeden z jej prvých kurzov francúzštiny, ktoré ju utvrdili v tom, aby pri učení ostala: „Dana, neprestávajte učiť. To je vaše poslanie. Vy ste taká neuveriteľne láskavo prísna.“

„Nikdy predtým som nerozmýšľala nad definíciou svojho učiteľského ja, ale tieto slová ma dokonale vystihli. Učím s úsmevom a láskavo, ale pritom prísne. Je tam systém, sú tam hranice a ideme po výsledkoch,“ hovorí Dana Dobšíčková.

Jazyky začala vyučovať najprv sama, individuálne a v malých skupinách, pod osobnou značkou Smiling Snake. S rastúcim dopytom po jej lekciách sa k nej začali pripájať ďalší lektori, a tak sa Smiling Snake rozrástol do jazykovej školy.

„Som hrdá na to, že som vytvorila miesto, kde učitelia môžu robiť to, čo ľúbia a v podmienkach, ktoré im v tom pomáhajú a že žiaci k nám na kurzy chodia s radosťou,“ hovorí Dobšíčková.

Samu seba vidí skôr ako líderku tímu než nadriadenú, keďže väčšina jej kolegov je starších a často skúsenejších ako ona. Je medzi nimi partnerský vzťah a každému dáva priestor na uplatnenie svojej kreativity.

„Môj profesijný život je taký pestrý, že syndróm vyhorenia mi určite nehrozí. Vybrať sa týmto smerom bola správna voľba,“ hovorí.

Učenie bez stresu

Aj keď z výrazu škola hrou sa už stalo klišé, podľa Dany Dobšíčkovej stále platí. Preto na svojich hodinách rada využíva jazykové hry. Tejto téme venovala aj svoju diplomovú prácu Hry vo výučbe francúzštiny. Jej prílohou a zároveň najdôležitejšou časťou bola hra, ktorá sa dočkala aj publikovania. Venovala ju do konkrétnych škôl a knižnice Masarykovej univerzity, odkiaľ si ju záujemcovia môžu zapožičať. Tiež v tom čase vytvorila webstránku o jazykových hrách.

Hoci teraz všetku energiu a pracovný čas venuje svojej jazykovej škole, verí, že raz sa k tvorbe jazykových hier vráti a opráši náčrty, poznámky a nápady, ktoré zatiaľ driemu v šuplíku.

„Z detí počas hier opadne stres. Na rozdiel od písania testu alebo odpovedania pred tabuľou nevnímajú, že sú hodnotené. Neboja sa urobiť chybu. Taktiež si počas hier lepšie zapamätajú učivo, lebo sa učia v peknej emócii a nie pod tlakom,“ vymenúva Dana Dobšíčková výhody tohto spôsobu učenia.

Ďalšou inovatívnou metódou, ktorú v škole zaviedla, je projekt Kreatívna angličtina. Vytvorila ho na mieru lektorke z umeleckého prostredia. Počas hodiny sa veľký stôl v učebni zmení na kreatívny kútik. Učebnice nahradia pomôcky na výtvarnú výchovu.

„Žiaci popri kreatívnej práci komunikujú po anglicky. Opäť je to veľmi prirodzený spôsob učenia sa, pri ktorom odpadá stres a všetko, čo v triede vidia a počujú si oveľa lepšie zapamätajú,“ hovorí Dobšíčková.

Vybočenie z komfortnej zóny

Dana Dobšíčková si však vyskúšala aj oveľa náročnejšie podmienky na učenie. Sama oslovila riaditeľa jedného zariadenia pre deti a ponúkla mu, ako dobrovoľníčka, svoje lektorské služby. Vedela, že jazyky sa tam nevyučujú a že žiaci sa vrátia späť do svojich škôl s veľkou medzerou v učive a tým aj s hendikepom.

„Bolo to vykročenie z komfortnej zóny o niekoľko kilometrov, ale povedala som si, že sú to práve oni, ktorí takéto niečo potrebujú,“ spomína Dana Dobšíčková na prvú hodinu s 15-ročnými chlapcami s problematickým správaním.

Použila osvedčenú taktiku z jazykovej školy: pozornosť, záujem, učenie hrou a úsmev.

Vždy sa snažila hodinu vyskladať tak, aby mohol byť každý aspoň raz za niečo pochválený, mohol v niečom vyhrať a mať pocit, že to dobre zvládol.

„Po poslednej lekcii som odchádzala so slzami v očiach čítajúc lístočky, na ktoré mi napísali hodnotenie našich spoločných kurzov. Boli to slzy dojatia a hrdosti. Veľmi dúfam, že sú doma, už sekajú dobrotu a stihnú ešte svoj život nasmerovať tým správnym smerom,“ hovorí.

Korona ju nezaskočila

Aj vďaka tomu, že téme online vyučovania sa venovala ešte na vysokej škole, pandémia koronavírusu sa jej jazykovej školy dotkla len minimálne.

„V piatok sme mali posledné kurzy naživo a už v pondelok sme učili online. Najdôležitejšie bolo nezľaknúť sa a urobiť rýchle rozhodnutie,“ hovorí Dana Dobšíčková.

Aj v online prostredí našla spôsob ako pomáhať. Vytvorila projekt Online rýchlovky, ktorý ponúka študentom aj širokej verejnosti 15 minút grátis s lektorom nielen zo Smiling Snake. Poskytla priestor na realizáciu aj iným lektorom, ktorí sa tak mohli počas nútených prázdnin cítiť užitoční.

Autorka článku: Jana Liptáková


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?