fbpx

Dávid Králik

Dávid Králik učí telesnú výchovu a etiku na základnej škole. Zároveň je triednym učiteľom ôsmakom. Je pedagógom, ktorý sa namiesto direktívneho spôsobu výchovy  a vzdelávania vybral cestou kamarátskeho prístupu. Svojich zverencov vedie k samostatnosti a proaktivite. 

„Aktuálne napríklad dvaja moji žiaci pripravujú z vlastnej iniciatívy cyklovýlet pre celú triedu. Nechávam ich rozhodovať v maximálnej možnej miere, aby sa naučili samostatnosti,“ vraví Dávid Králik. Dodáva, že žiakov vedie k empatii a tiež to robí názorným spôsobom, aby sami prišli na to, čo je zlé a prečo. Napríklad som jednu skupinu v rámci súťaže nenápadne diskriminoval, aby sme mohli o tomto fenoméne múdro pohovoriť na základe vlastného zážitku. Nechal som decká rozhodnúť, ako naložia s cenami (s výhrou). A tak, ako rozhodli, tak aj bolo. Kritické myslenie rozvíjam tým, že im nič neprikazujem z pozície moci. Vždy debatujeme a argumentujeme.“ 

Keďže Dávid Králik učí aj etiku, je to podľa neho ideálny predmet na vysvetlenie zložitosti našich dejín. So žiakmi hovorí o totalitných režimoch, diskriminácii a nespravodlivosti. 

„Skúsil som zážitkovo odučiť komunizmus u mojich ôsmakov. Mali sme hodinu, kde zažili na vlastnej koži diskrimináciu. V Dudinciach som sa venoval tamojším deviatakom a preberali sme príbeh Anny Frankovej prostredníctvom techniky Trhovisko, Nabaľovanie a  Turné,“ približuje aktivity, ktoré by podľa neho mohli byť inšpiráciou pre ďalších pedagógov. Má i ďalšie tipy, vhodné aj do tejto  pandemickej doby. „V Turzovke som odučil v tripartite s kolegom a kolegyňou. Mali sme online spojené 2 triedy (1 ich, 1 naša, cca 50 detí) a podnikli sme spoločne online escape room, zameranú na skloňovanie. V rámci môjho projektu hodiNOVÍ záŠKOLÁCI som s parťákmi každé dva týždne učil približne tridsiatku detí z celého Slovenska (9-16 rokov) napríklad kritickému mysleniu a kreativite. Neustále skúšam nové veci, všetko, čo sa mi osvedčí, posúvam ďalej pomocou metodík (je ich plná moja stránka), ale aj mentoringov, školení, workshopov, webinárov,“ dodáva Dávid Králik.

Tento pedagóg sa však nevenuje len deťom, ale aj ich rodičom. Vymýšľa rôzne spoločné tímbildingové aktivity, napríklad zábavu na motokárach. 

„Namiesto klasického rodička mávame niekedy individuálne s rodičmi, niekedy individuálne so žiakmi a niekedy v trojici, tieto aktivity. Rozprávame sa tam o tom, ako sa nám darí a decká si dávajú rozličné individuálne výzvy. Napríklad nepoužívať počas futbalu vulgarizmy, čítať 20 minút denne, robiť si úlohy vždy, keď príde zadanie, podporovať spoluprácu medzi chlapcami a dievčatami v triede a podobne,“ vyratúva.
Dávid Králik je aktívny aj v pedagogickej komunite. Spolupracuje s organizáciou LEAF, Metodicko-pedagogickým centrom, s OZ Indícia, Komenského inštitútom a mnohými ďalšími inštitúciami. Ako sám vraví, učiteľský status pozdvihuje tiež rozhovormi v médiách. Za minulý rok bol niekoľkokrát v TV Markíza, poskytol rozhovory RTVS (aj ako účinkujúci v relácii Školský klub), časopisu Život, SME, Denníku N, Pravde a ďalším médiám. 

Hlasovanie o cenu verejnosti nájdete tu: https://domov.sme.sk/c/22872750/ucitel-s-kamaratskym-pristupom-k-ziakom-ktory-preferuje-zazitkove-metody.html?ref=tab


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?