Dávid Vrtaňa je pedagóg, ktorý učí ekonomické predmety na Obchodnej akadémii sv. Tomáša Akvinského v Žiline. Jeho prístup k vzdelávaniu je postavený na individuálnom prístupe k žiakom, ich rozvoji a objavovaní ich potenciálu. Napriek rôznorodému sociálnemu prostrediu, v ktorom jeho žiaci vyrastajú, sa mu darí nachádzať silné stránky každého z nich a podporiť ich v ich osobnom raste. Tento prístup sa ukázal ako efektívny aj pri tvorbe spoločenskej hry.
„Spolu so skupinou žiakov sme vytvorili spoločenskú hru: no money–not funny, ktorá je určená pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia (marginalizované komunity). Prácou na reálnom projekte žiaci vnímali dôležitosť prístupu k práci, zodpovednosti a učeniu sa prácou. Niektorí z nich objavili aj nový potenciál v grafike a v tvorbe herného dizajnu. Žiaci z projektového tímu pokračovali v štúdiu na VŠ – dokonca aj tí, ktorí neplánovali,“ teší sa.
Dávid Vrtaňa sa zameriava na praktické učenie a jeho výučba je obohatená o inovatívne metódy. V triede používa rôzne techniky, ako napríklad myšlienkové mapy či projektové učenie.
„Mojím cieľom je vzdelávať v súlade s trendmi 21. storočia. Využívam inovatívne vzdelávanie a aplikujem pedagogiku priestorového učenia. V úvode prezentujem tému, kde využívam myšlienkové mapy, ktoré obohacujem o mnou vytvorené kresby a ukážky z reálneho života. V ďalšej časti hodiny realizujem aktivitu s inovatívnou metódou. Napríklad Prevrátená trieda – žiaci boli pri téme Banková sústava rozdelení do skupín. Každá skupina dostala 1 produkt (kreditná karta, spotrebný úver, hypotéka). V čase 5 minút museli zistiť o produktoch čo najviac ,,marketingových informácií“. Zistené informácie prezentovali ostatným žiakom, ktorí si mali vybrať 1 produkt. Aplikujem aj metódu 6 mysliacich klobúkov, kedy sa žiaci rozdelia do skupín a na daný problém musia nazerať z rôznych uhlov pohľadu,“ vysvetľuje.
Okrem toho využíva aj metódy, ako je Ishikawa diagram alebo Escape aktivity, ktoré prepájajú učenie s hrou a vytvárajú tak pre žiakov atraktívne a motivujúce prostredie.
Vo svojich aktivitách sa zameriava na rozvoj mäkkých zručností žiakov, ako je empatia, komunikácia, zodpovednosť a tímová práca. Jeho prístup zahŕňa aj dôraz na rozvoj sebaúcty a sebareflexie, čo podporuje v rámci projektov, kde žiaci riešia reálne problémy a vzájomne sa motivujú.