Jana Bérešová

Jana Bérešová učí na základnej škole slovenčinu, matematiku, angličtinu a hudobnú výchovu. Je zároveň aj triednou učiteľkou prváčikov. Má naozaj rôznorodú triedu, v ktorej sú aj deti z detských domovov, žiaci so zdravotným znevýhodnením, ale aj deti z bežných rodín. Aj preto kladie dôraz na vytvorenie bezpečného a optimistického prostredia pre všetkých. Vo svojej pedagogickej praxi sa zameriava na rozvoj potenciálu žiakov prostredníctvom aktivizujúcich metód, sebahodnotenia a posilňovania prezentačných zručností. Žiaci, ktorí potrebujú individuálny prístup, dostávajú od nej potrebnú podporu aj po vyučovaní.

„Veľmi pozitívne hodnotím projekt Supertrieda, do ktorého sme sa zapojili s mojimi štvrtákmi. Spoločne sme počas roka pracovali na tvorbe hudobno-dramatického diela. Tu sa nám vytvoril priestor, kde každý žiak mohol byť úspešný a prispieť tým, v čom sa cíti výnimočný. Veľa sme diskutovali, vyhodnocovali, tvorili, využívali online priestor na komunikáciu. Mnohí prekonali svoju neistotu z prezentovania, viac si začali veriť. Hoci sme nevyhrali, získali sme ocenenie za moderné stvárnenie ľudovej rozprávky. Deti pochopili, že hoci sme tému poňali inak ako ostatné kolektívy, inakosť vôbec nie je zlá a na jednu vec je viac riešení, k čomu som sa ich snažila vždy viesť,“ vraví Jana Bérešová.

Táto obetavá pedagogička využíva v praxi prvky Daltonského vyučovania, aj Montessori pedagogiky. Spája slobodu, spoluprácu a zodpovednosť. Je i školskou digitálnou koordinátorkou a tak technológie zavádza aj do bežného vyučovania.

„Pravidelne využívam rôzne vzdelávacie platformy a aplikácie, napríklad: Viki, Smartbooks, Canva a iné. Umožňujem poznávať ako funguje umelá inteligencia používaním rôznych nástrojov AI. So svojimi kolegami zdieľam rôzne nápady, postrehy a pravidelne ich informujem o aktuálnych možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní, či o možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,“ dodáva.

Jana Bérešová zavádza do vyučovania zodpovednú slobodu, ktorá umožňuje žiakom samostatne si voliť tempo, plánovať si prácu, či vyberať si pomôcky. Tento prístup podľa nej rozvíja ich schopnosť samostatne myslieť, preberať zodpovednosť za vlastné rozhodnutia a pracovať efektívne v tíme. Vďaka svojim inovatívnym metódam formuje nielen vedomosti, ale aj charakter svojich žiakov. Verí, že vzdelávanie nie je len o získavaní poznatkov, ale aj o výchove samostatných, kreatívnych a empatických ľudí pripravených zvládnuť výzvy budúcnosti.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?