Jana Forgácsová

Jana Forgácsová učí odborné ekonomické predmety na obchodnej akadémii. Verí, že vzdelávanie má byť individualizované, tvorivé a intuitívne. Pre ňu nie je dôležité ukazovať, čo žiaci ešte nevedia, ale podporovať ich v tom, čo už dokázali. Ako odborníčka na ekonomické predmety a aplikovanú informatiku čelí dynamike dnešnej doby – legislatívnym zmenám, technologickému pokroku a potrebe prepájania vedomostí z rôznych oblastí.

„Z mobilu som si urobila prednosť. Častokrát vyhľadávame informácie na internete alebo prostredníctvom QR kódu sa prihlasujú do atraktívnych PC aplikácií. Pripravujem pre žiakov rôzne didaktické hry a skupinové úlohy, ktoré prehlbujú ich vedomosti, vedú ich k tvorivému, kritickému mysleniu a kooperácii. Pravidelne organizujem exkurzie do výrobných podnikov, kde prepájam teoreticky získané informácie s informáciami z praxe. Pozývam si na hodiny pracovníkov z praxe, s ktorými žiaci môžu diskutovať na danú problematiku,“ vysvetľuje Jana Forgácsová.

V rámci vzdelávania vyžaduje nielen osvojenie faktov, ale aj rozvoj mäkkých zručností, ako sú tímová spolupráca, kritické myslenie a schopnosť vidieť veci v súvislostiach. Praktické aktivity a inovatívne metódy sú neoddeliteľnou súčasťou jej výučby.

„Učím žiakov ekonomicky, kriticky myslieť a vidieť veci v súvislostiach.  Na to využívam už viac ako 20 rokov rôzne projektové úlohy a skupinové aktivity, ktoré mi pomáhajú rozvíjať komunikáciu, spoluprácu, zodpovednosť i súťaživosť. Príkladom mojej netradičnej hodiny ekonomiky je mnou vymyslená Fiktívna peňažná burza. Žiaci majú k dispozícií 100-tisíc eur a tie môžu investovať do 6 druhov akcií za vopred stanovených podmienok. Počas 2 mesiacov môžu každý týždeň svoje akcie predávať a nakupovať. Väčšinu žiakov fiktívna burza zaujala a nevedeli sa dočkať, kedy stanovím nový kurz akcii,“ dodáva.

Jana Forgácsová  prispieva ako organizátorka regionálnych kôl Stredoškolskej odbornej činnosti (SOČ) a členka odbornej hodnotiacej komisie k podpore inovatívneho myslenia študentov. Spolupráca so zamestnávateľmi, odborníkmi a vysokoškolskými pedagógmi jej umožňuje prepájať teóriu s praxou a zároveň zvyšovať prestíž školy i povolania učiteľa.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?