Jana Poláková

Jana Poláková je učiteľkou na bilingválnom gymnáziu v Košiciach, kde vytvára prostredie, v ktorom žiaci objavujú svoje talenty, formujú si osobnosti a nachádzajú vlastný smer. Vďaka jej prístupu sa škola stáva miestom, kde sa študenti nielen vzdelávajú, ale aj učia kriticky myslieť a spolupracovať. Učí anglický jazyk a geografiu, pričom kladie dôraz na prepojenie teórie s praxou. Na jej hodinách žiaci nemusia zapisovať fakty do zošitov, ale sú vedení k otázkam, argumentom a hľadaniu súvislostí.

„Mojou úprimnou snahou je im ukázať, aby pracovali na svojich talentoch, keď tie možnosti majú, to im pomôže nájsť ten správny smer. Zároveň dokazujem, že v akomkoľvek veku a etape života vedia zmeniť svoj smer a robiť v práci po čom túžili (geografiu som ako ďalšiu aprobáciu vyštudovala len minulý rok, splnila si svoj sen). Zdieľala som s deťmi zážitky zo svojho štúdia, bolo to hodnotné pre obe strany, cítiť sa na jednej lodi,“ vraví.

Jej vášňou je program DofE (Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu), ktorému sa intenzívne venuje. Prostredníctvom tohto programu pomáha žiakom objavovať ich schopnosti, vytrvalosť a odhodlanie. Veľký dôraz kladie na prípravu a realizáciu dobrodružných expedícií, počas ktorých sa žiaci učia spolupráci, empatii a zvládaniu náročných situácií.

„Len málo z týchto detí má skúsenosť s turistikou a prespaním v prírode, kde sú vystavení nepredvídateľným situáciám, učím ich ako zvládnuť aj situácie, na ktoré sa pripraviť nedá. Pridať, keď sa blíži búrka, spomaliť, keď niekto z nás nevládze, myslieť na druhých, podeliť sa o jedlo a mikinu. V lese s 15-kilovým batohom sme si všetci rovní, stávame sa v istom zmysle partnermi a to je pre mňa dôležité im dať pocítiť, že učiteľ nie je autorita za katedrou a hodnotiteľ ich vedomostí, ale stáva sa priateľom do horúčavy a blata. Večer pri ohni dáva priestor na otvorené debaty, kde môžeme rozobrať rôzne situácie zo školy a pozerať na ne z iných uhlov pohľadu – študentského aj učiteľského. Myslím, že práve tu dochádza k vzájomnému pochopeniu dôvodov nášho rozdielneho vnímania situácií a reakcií naň,“ dodáva.

Jana Poláková je tiež koordinátorkou súťaže EGJAK Games, ktorá motivuje žiakov základných škôl súťažiť v jazykových hrách a kvízoch. Dôležitou súčasťou tejto aktivity je zapájanie jej vlastných žiakov do organizačných činností. Každý žiak si môže vyskúšať rôzne roly, od zabezpečenia techniky až po prípravu kvízov a dekorácií, čím získava pocit úspechu a sebarealizácie aj mimo akademickej oblasti.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?