Jozef Šujak

Jozef Šujak učí stredoškolákov slovenský jazyk a literatúru a dejepis. Oba tieto predmety sú podľa neho ideálne na rozvíjanie samostatného kritického myslenia, o čo sa snaží na všetkých svojich hodinách. 

„Výklad narúšam a vediem ich k samostatnému kritickému mysleniu otázkami a krátkymi diskusiami. Veľa pracujeme s textom, videami, debatujeme o prečítanej knihe, pozretom dokumente,“ opisuje Jozef Šujak, ako to na jeho hodinách vyzerá. Vzdelávanie o histórii dopľňa exkurziami, napríklad návštevou koncentračného tábora v Osvienčime, alebo Múzea SNP v Banskej Bystrici. Každý jeden žiak je preňho dôležitý. V škole sa snaží o atmosféru podpory a dôvery. „Moja trieda je organizovaná inak, ako je to bežné. Vytvárame štvorice – dve lavice oproti sebe a vznikajú tak „učiace sa“ ostrovy. Katedra nie je v centre, štvorice sú heterógenne – „dobrý“ a „slabší“ žiak podľa známok, alebo introvert a extrovert. Aby sa navzájom potiahli.“  

Pre účely skvalitnenia vzdelávania vyrába vo voľnom čase rôzne videá či prezentácie. Vyhľadáva tiež podcasty a dokumenty, ktoré spolu so žiakmi pozerajú a potom o nich diskutujú.  Deťom dám za úlohu napríklad vytvoriť volebný plagát, napísať odkaz Štúrovcom, vytvoriť protiokupačné heslo (k téme ČSR 1968), napísať vlastnú lyrickú báseň atď. Pracujeme s úryvkami literárnych diel, historickými textami, ktoré si vytváram „na kolene“ sám, s karikatúrami, či dobovými vtipmi,“ vysvetľuje.

So svojimi vedomosťami sa delí aj s inými pedagógmi. Mentoruje ich napríklad cez Komenského inštitút. Na facebooku a messengeri tiež založil vlastnú regionálnu skupinu Učitelia Považia, v rámci ktorej v spolupráci s miestnou n.o. Cooltajner organizuje už tretí rok workshopy a rôzne podujatia pre učiteľov v regióne. „Usporiadal som prvú regionálnu učiteľskú konferenciu v r. 2019, ktorou som odštartoval aktivity Učiteľov Považia a na ktorú nadväzovali workshopy a cez pandémiu webináre. V skupine zdieľam tipy na zaujímavé vzdelávania, príležitosti, umožňujem tak učiteľom sieťovať sa.“ 

Jozef Šujak sa venuje aj podpore čítania u študentov. Na konferencii Pedagogickí hrdinovia v roku 2019  vystúpil s príspevkom o tom, aké aktivity na rozvoj čítania stredoškolákov fungujú v jeho škole.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?