Katarína Pivníková je učiteľka slovenského jazyka pre žiakov s vyučovacím jazykom maďarským na druhom stupni základnej školy. Na svojich hodinách sa venuje rôznorodým skupinám žiakov, pričom kladie dôraz na individualizovaný prístup. Každý žiak je pre ňu jedinečný a má svoje štartovacie miesto – niektorí pochádzajú z dvojjazyčného prostredia a plynule hovoria po slovensky, iní s jazykom len začínajú. A tak vytvára prostredie, v ktorom všetci žiaci zažívajú úspech a rast.
„Mojím cieľom je ukázať žiakom, ako môžu pomôcť jeden druhému v rámci rovesníckeho učenia ako efektívneho nástroja inklúzie, a ako sa spoločne učiť v heterogénnej skupine.
Takto spolu na hodinách reflektujeme momenty, pri ktorých si žiaci uvedomujú svoje silné stránky, ktoré nesúvisia len so znalosťou či neznalosťou slovenčiny, ale učia sa chápať hodnoty, ktoré presahujú úspech v podobe dobrej známky. Dôležitou súčasťou výučby je metakognícia. Veď práve vďaka nej si každý žiak dokáže uvedomiť svoj vlastný pokrok a pochopiť proces učenia a nastaviť akčný krok,“ vysvetľuje.
Využíva tiež metódy, ktoré podporujú nielen jazykové zručnosti, ale aj sociálne väzby a vzájomnú dôveru.
„Vnášam do hodín aktivity, ktoré upútajú a udržia pozornosť žiaka a zároveň podporia dlhodobé zapamätanie učiva. Komunikačné zručnosti rozvíjam prostredníctvom zážitkových aktivít, ktoré som začala prepájať s učením vonku a prepájam ich s konkrétnymi cieľmi výučby. Transformujem rôzne teambuildingové aktivity, ako aj aktivity zamerané na rozvoj osobnosti, hodnôt a postojov, na efektívne nástroje podporujúce rozvoj komunikačných zručností,“ dodáva.
Katarína Pivníková popri výučbe na 2. stupni základnej školy a príprave maturantov pôsobí aj ako mentorka v Regionálnom centre podpory učiteľov. S učiteľmi hľadá spôsoby, ako začleniť deti z vylúčených komunít do vzdelávania, a zdieľa svoje skúsenosti, ktoré títo pedagógovia úspešne uplatňujú vo svojej praxi. Je tiež členkou organizačného tímu projektu Rozumieme.si, ktorý prepája deti rôznych národností prostredníctvom spoločných aktivít. Participovala tiež na multikultúrnom projekte Mladí lámu ľady, ktorý podporuje toleranciu a búranie predsudkov.