Katarína Vajkai je skúsená a nadšená pedagogička, ktorá učí na prvom stupni základnej školy. Od začiatku svojej pedagogickej kariéry sa zaujíma o alternatívne vzdelávacie prístupy s humanistickým zameraním. Svoje metódy postupne obohacovala o prvky Integrovaného tematického vyučovania (dnes Vysoko efektívne učenie od Susan Kovalik) a programu Krok za krokom. Vďaka týmto prístupom zaviedla do vyučovania ranné kruhy, prácu so životnými zručnosťami či kolotoč učenia.
„V súčasnosti pôsobím v projekte Radostná škola, ktorú som zaviedla u nás v škole v spolupráci s mojou kolegyňou. Snažíme sa, aby žiaci (a tiež rodičia) pochopili, že učenie môže byť radostné, tvorivé a zmysluplné a k tomu nepotrebujú známky. Takže je to projekt na štátnej škole, kde žiaci nie sú známkovaní. Využívame formatívne hodnotenie a sebahodnotenie, spätnú väzbu a reflexiu. Veríme, že dôležitejší ako cieľ, je samotná cesta učenia a poznávania. Túto cestu si predstavujeme ako strom, na ktorý sa každé dieťa dokáže vyštverať, aj keď rôznym spôsobom. Pre mňa sú spolupráca a pomoc dve najsilnejšie potreby, ktoré sa snažím svojim žiakom v triede ukázať, odovzdať a rozvíjať u nich,“ vysvetľuje.
Jej zanietenie pre vzdelávanie siaha aj do oblasti environmentálnej výchovy, ktorej sa venuje už dlhé roky. Spolupracovala so Stromom života, Zelenou školou a získala cenné skúsenosti v Komenského inštitúte, kde sa venovala vyučovaniu matematiky vonku.
„Používam rôzne metodiky (Komu patrí Zem, Školy, ktoré menia svet, Emocionálny Kompas, Hurá von, Les v škole, Strom života, Požičaná planéta) , ktoré ponúkajú veľa skvelých a užitočných námetov. Vyžadujú od detí, aby ukázali svoj spôsob uvažovania, komunikácie, schopnosť spoločného riešenia, spolucítenia, zodpovedné správanie, rozhodovanie, schopnosť stáť za svojím názorom a argumentovať,“ dodáva.
Katarína Vajkai sa tiež venuje robotike a pôsobí ako trénerka tímu žiakov v medzinárodnej súťaži First Lego League, kde podporuje starších žiakov v programovaní a riešení výskumných úloh. Jej pedagogický vplyv siaha aj za hranice triedy, keďže spolupracovala s NIVAM-om v Komárne ako lektorka učenia vonku pre maďarské školy a viedla workshopy o formatívnom hodnotení na vzdelávacích konferenciách.