Ľubomír Švorca

Ľubomír Švorca je pedagógom s výnimočnou misiou – stavať mosty a spájať ľudí zdanlivo opačných názorov či postojov. Jeho pedagogická filozofia je založená na empatii, autenticite a úprimnosti, čím dokazuje, že vzdelávanie môže byť hlbokým osobným a spoločenským procesom. Od roku 2015 pôsobí ako učiteľ náboženskej výchovy, taliančiny a ďalších predmetov, pričom jeho prístup je partnerský a inkluzívny. Snaží sa vytvárať priestor na diskusiu, kde si konzervatívni a liberálni študenti môžu navzájom porozumieť a prekonať predsudky. Namiesto jednostranného výkladu vedie študentov k tomu, aby sami hľadali odpovede, rozoznávali dezinformácie a argumentačné pasce.

„Prepojil som osnovy etickej a náboženskej výchovy a vytvoril predmet hodnoty. Na občianskej výchove prechádzame konkrétne praktické situácie, ktoré čakajú študentov po odchode zo školských lavíc. Napríklad ak máme predmet podnikanie, vysvetlíme si princípy, nájdeme konkrétne úspešné príklady, analyzujeme a končíme prakticky vytvorením podnikateľského plánu. Hodnotenie prebieha vzájomnou spätnou väzbou a študenti majú možnosť ovplyvniť to, čo sa budú učiť,“ vravíĽubomír Švorca.

Ako učiteľ taliančiny prináša jazyk a kultúru do každodenného života svojich študentov prostredníctvom hudby, filmu či kulinárskych zážitkov. Jeho cieľom nie je naučiť študentov len frázy, ale poskytnúť im pocit, že sa stávajú súčasťou talianskeho života. Spolupracuje s Talianskym kultúrnym inštitútom, ambasádou, a univerzitami, organizuje jazykové pobyty a kultúrne výmenné programy.

„Pokiaľ ide o taliančinu, pre mňa je kľúčové, aby učenie nebolo nejakou násilnou aktivitou do ktorej sa treba nútiť. Snažím sa, aby bolo skôr o rozvíjaní zvedavosti a aktívnom žití taliančiny, ako o pasívnom prijímaní vedomostí. Snažím sa odovzdať svojím vlastným prístupom vášeň študentom a pomôcť im obklopiť sa talianskym jazykom a kultúrou cez taliansku hudbu, filmy, jedlo. Rovnako za inovatívnu metódu považujeme aj tzv. process drama využiteľnú najmä pri skupinových lekciách, kde si vieme znázorniť a zahrať konkrétne situácie, ktoré môžu nastať a je dôležité na ne reagovať bez prípravy,“ vysvetľuje.

Ľubomír Švorca počas svojej kariéry založil na desiatkach škôl popoludňajšie krúžky talianskeho jazyka, spolupracoval na nových kurikulách náboženskej výchovy a organizoval online workshopy o využití umelej inteligencie vo výučbe. Jeho angažovanosť presahuje školské prostredie – komunikuje s miestnymi komunitami, píše granty, vystupuje v médiách a rozbieha spolupráce s technologickými partnermi.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?