Lucia Ilošvajová je učiteľkou na Základnej škole v Michalovciach, kde v aktuálnom školskom roku vedie triedu prvákov. Škola, v ktorej pôsobí, má špecifický charakter, keďže viac ako 60 percent žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia. Jej dlhoročné pedagogické skúsenosti zahŕňajú aj 11 rokov práce v marginalizovanej rómskej komunite. Aj keď dnes vyučuje žiakov z majoritnej spoločnosti, jej srdce stále zostáva otvorené voči deťom z minoritného prostredia.
„Odkedy sa pamätám, stále vediem moje aj školské deti k tomu, že sme si všetci rovní. Veľmi si želám, aby rozdiely medzi nami boli len vo farbe oblečenia, ktoré si ráno oblečieme. Želám si, aby dieťa na vozíku, či dieťa vojnových utečencov bolo nádhernou obohacujúcou súčasťou našich dní. Aby sme deťom, či dospelým pri ich pádoch s láskou bez predsudkov podávali ruku. Pre seba si želám, aby som videla a mala dostatok pokory k tomu, aby som sa dotkla smutných a zatrpknutých sŕdc,“ vraví Lucia Ilošvajová.
Za najväčší úspech považuje krásne vzťahy, ktoré si vytvorila s deťmi a ich rodičmi. Táto dôvera je dôkazom jej obetavej práce – rodičia jej dokonca zverili svoje deti, aby ako dobrovoľníčky pomáhali s doučovaním detí priamo v rómskej komunite.
„Veľa času počas našich hodín trávime vonku, deti vyučovanie vonku v akomkoľvek počasí milujú. Tento školský rok sme spolu s deťmi začali počas vyučovania realizovať daltonské štvrtky, čo sa ukázalo veľmi prínosné. Rodičovské združenia realizujem spolu s rodičmi a deťmi, kde si stanovujeme ciele, ktoré chceme spoločne dosiahnuť. Taktiež počas týchto našich stretnutí deti netradičnými spôsobmi približujú svojim rodičom ako vyzerajú naše hodiny,“ dodáva.
Lucia Ilošvajová je účastníčkou ročného vzdelávacieho programu Komenského inštitútu, kde pracuje na projekte „Scitlivenie voči inakosti“. Svoje skúsenosti a vedomosti posúva aj ďalším pedagógom, napríklad vlastné materiály k daltonským blokom vo vyučovaní šíri bezplatne.