Monika Krchňáková

Monika Krchňáková učí na prvom stupni základnej školy. Jej denná práca je plná inovatívnych metód, ktorými motivuje žiakov k učeniu a podporuje ich osobnostný rast. Každý školský deň sa v jej triede začína rannou komunitou, ktorá je priestorom na zdieľanie, reflexiu a nastavenie plánu dňa. Počas tejto aktivity žiaci diskutujú o svojich zážitkoch, pocitoch a spoločne riešia prípadné problémy.

„Učenie prenášam do roviny zmysluplnej hry, ktorá je zásadnou a najefektnejšou motiváciou pre mojich tretiakov k učeniu. Skladba každej hodiny je zložená z rôznych aktivít a v priebehu hodiny meníme miesta, polohu, či spôsob učenia sa. Učíme sa nielen v triede, ale aj na chodbách, terase, vonku v okolí školy, spájam edukáciu s pohybom. Zaraďujem do vyučovania učenie životných zručností, čo má veľký vplyv na budovanie osobnosti žiakov. Z reflexií viem, že žiaci sú v triede šťastní, užívajú si každú hodinu. Budujú si pevné vzťahy, podporujú sa, pomáhajú si, vedia spolupracovať, robiť kompromisy a akceptujú názory druhých, pričom vedia vyjadriť aj svoj názor a vedia ho obhájiť,“ vysvetľuje.

Dôraz kladie na aktívnu účasť každého žiaka, čo sa prejavuje napríklad tvorbou triednych pravidiel na začiatku roka, ktoré sú vždy formulované pozitívne. Monika uplatňuje rozšírené formy hodnotenia, ako sú slovné hodnotenia, samohodnotenie a vzájomné hodnotenie medzi žiakmi. Používa aj vizuálne pomôcky – napríklad farebné kartičky, ktoré pomáhajú žiakom vyjadriť, či rozumejú zadaniu. Pri slabších žiakoch venuje špeciálnu pozornosť individuálnemu prístupu, kým šikovní žiaci sa venujú ťažším samostatným úlohám alebo edukačným hrám. Učenie v triede Moniky Krchňákovej presahuje hranice tradičného vyučovania. Do procesu integruje dramatizáciu, storytelling, tvorbu pojmových máp, čítacie vrecúška a pokusy.

„Do výučby zaraďujem zážitkové učenie formou praktických činností, pokusov, osvojujú si učivo cez skúsenosť (priamka je špagát natiahnutý cez triedu a žiaci sú body, vyvodzovanie slovných druhov cez reálne predmety v triede – stolička – drevená, jedna, tá, sedieť), mimo triedy – prírodné Bingo, hľadanie prírodnín s určenými gramatickými kategóriami, sčitovanie/násobilka cez značky na autách). Pracujeme v skupinách, čo podporuje schopnosť kooperácie, argumentácie, vyjadrovania,“ dodáva.

Monika Krchňáková svoju triedu zapája do projektov a tematických týždňov – jedinečným príkladom bol projekt Harry Potter, ktorý zaujal aj širšiu verejnosť a bol medializovaný.

Organizuje dielne pre rodičov a deti, výlety, tematické posedenia a krúžky. Vo svojom voľnom čase vytvára vlastné edukačné materiály, ktoré zdieľa na sociálnych sieťach, kde inšpiruje stovky učiteľov zo Slovenska i Česka.


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?