fbpx

Róbert Tomolya

Prvé, čo Róbert Tomolya povie študentom 1. ročníka gymnázia na prvej hodine je: „Si génius – a povedz o tom aj doma!“ Je to preto, lebo verí, že každý žiak má na niečo talent, len ho treba v ňom objaviť a potom rozvíjať. Dôkazom, že tento prístup je správny, sú jeho študenti – dnes často uznávaní odborníci.

„Vždy som mal dobrých a talentovaných študentov, pre mňa robiť s talentovanými študentmi je inšpiráciou. Inšpirujú ma k tomu, aby som sa aj ja zlepšoval, zdokonaľoval učebné materiály, ktoré sám vyvíjam a prichádzal so stále novými a novými formami a metódami,“ hovorí Róbert Tomolya.

Učiteľom chcel byť už od deviatej triedy základnej školy a napriek tomu, že chvíľu aj uvažoval, že sa bude venovať informatike profesionálne, nechcel opustiť rodinu, ani rodné Fiľakovo a ani školu a nakoniec tu ostal a učí na nej dodnes.

„Robím to, čo ma baví. Od začiatku je učiteľovanie pre mňa hobby,“ vyznáva sa Róbert Tomolya.

Aj v matematike sa to musí hýbať

Róbert Tomolya hľadá, objavuje a inovuje svoje vyučovacie metódy tak, aby držal krok s dobou.

„Ako učiteľ matematiky vidím, že nové objavy, vedomosti sa dostanú do učiva základných a stredných škôl možno raz za sto rokov. Ale informačné technológie sa menia každých sto dní. Preto musím byť ako učiteľ informatiky stále in a sledovať, čo je nové, aké nové programy či ich nové verzie prichádzajú,“ hovorí Róbert Tomolya.

Na hodinách matematiky využíva vlastné edukačné materiály, aby tak vzbudil v žiakoch opätovný záujem o prírodné vedy.

„Keď som sa raz jedného žiaka spýtal, prečo ich nebaví matematika, povedal, že je to preto, lebo nie je v pohybe,“ spomína Róbert Tomolya.

Uznal, že má pravdu. Na rozdiel od technológií, ktoré dnešná mládež každodenne používa ako mobilné telefóny, sociálne siete či YouTube, v škole bolo všetko statické, najmä na hodinách matematiky. Preto vypracoval, ešte kým prišli do módy interaktívne tabule, pre všetky štyri ročníky elektronické učebné materiály. Pomocou nich žiakov aj testuje. A oni tiež majú možnosť si pomocou nich učivo precvičiť online.

Tieto materiály sú k dispozícii aj pre ostatných pedagógov na jeho vzdelávacom portáli. Organizuje tiež kurzy pre pedagógov a je aktívny v mentoringu.

Súťaže ako propagácia

Róbert Tomolya vymyslel a dlhé roky organizuje viaceré súťaže, počas ktorých študenti majú možnosť rozvíjať nielen informatické znalosti a prezentačné zručnosti, ale aj tímovú prácu.

„Keďže na Slovensku dlhodobo klesá záujem o technické odbory, ako aj matematiku, fyziku a informatiku, vymysleli sme na zvýšenie ich atraktivity súťaž Prírodovedný Triatlon,“ ozrejmil Róbert Tomolya.

Prírodovedný Triatlon, ktorého prvý ročník sa uskutočnil v roku 2008, je celoštátna súťaž pre stredné školy, v ktorej trojčlenné tímy súťažia v oblasti matematiky, fyziky a informatiky. Trvá niekoľko dní, počas ktorých žiacke tímy riešia matematické úlohy a hlavolamy, robia fyzikálne pokusy a hlavne hľadajú riešenia pre algoritmické problémy.

Ďalšou srdcovou záležitosťou Róberta Tomolyu je medzinárodná súťaž v informatike pre stredné školy Infoprog, ktorú organizuje už od roku 1996. To znamená, že tento rok sa koná už 25. ročník.

Je zakladateľom informatickej súťaže AlgoritMánia, kde súťažia trojčlenné tímy zo základných škôl. Úlohy súťaže sú založené na všeobecných počítačových zručnostiach, algoritmickom myslení a kreativite. V organizovaní a pri vytváraní úloh mu pomáhajú jeho talentovaní študenti.

Róbert Tomolya pred troma rokmi založil, ako prvý na Slovensku, online krúžok programovania. Počas neho žiaci sedia doma a programujú v online prostredí, zatiaľ čo mu pri výučbe pomáha jeho bývalý žiak a súčasný študent FIIT Bratislava.

„Na krúžku pripravíme žiakov na to, aby boli schopní adekvátne reagovať na IT výzvy 21. storočia,“ hovorí Róbert Tomolya.

Je zakladateľom ocenenia talentum, ktoré každoročne už viac ako 10 rokov udeľuje najúspešnejším žiakom gymnázia vo Fiľakove.

Korona ho nezastihla nepripraveného

Róbert Tomolya ako matematikár a učiteľ informatiky si nielenže vie pripraviť online učebné materiály na svoje hodiny, ale vyskúšal si tento spôsob vyučovania už v minulosti. Napríklad chorí žiaci mohli cez Skype sledovať jeho hodiny matematiky.

„Samozrejme, že online vyučovanie nenahradí klasické vyučovanie, ale teraz som mal to šťastie, že keď prišla pandémia koronavírusu na Slovensko a v školách sme museli zo dňa na deň prejsť do online prostredia, mal som vlastne všetko pripravené,“ hovorí Róbert Tomolya.

Autorka článku: Jana Liptáková


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?