Najhorší je priemerný učiteľ, vraví predsedníčka poroty Učiteľ Slovenska 2021
Tohtoročné ocenenie Učiteľ Slovenka má za sebou ďalší míľnik. Porota sa prelúskala všetkými 100 prihláškami, obodovala učiteľov a učiteľky a už poznáme 30-ku tých, ktorí dostali najviac hlasov. Postupne Vám ich budeme predstavovať. Zatiaľ sa však pozrime na to, čo porotcovia najviac oceňujú.
Kritériá
„Ak už učiteľ nie je výnimočný v pozitívnom zmysle, tak nech je radšej výnimočný v negatívnom zmysle, než aby bol učiteľom priemerným. Výnimočný učiteľ v pozitívnom zmysle je pre žiaka veľmi často takou inšpiratívnou osobnosťou, že ho osobnostne trvalo ovplyvní. Výnimočne mizerný učiteľ je naopak natoľko odpudzujúcim, že žiak má živý obraz toho, akým by nikdy nechcel byť,“ vraví predsedníčka poroty, bývalá hlavná školská inšpektorka, Viera Kalmárová. Priemerný učiteľ podľa nej nevyvoláva žiadne emócie a osobnosť žiaka neformuje vôbec, naopak, vedie ho k pasivite. „Ja osobne sa nestotožňujem ani s tézou, že učiteľ a žiak sú partnermi. Vo vzťahu medzi partnermi totiž platí, že najčastejšie fungujú na základe kompromisu, a ten pri výchove a vzdelávaní má minimálne miesto. Učiteľ by mal byť v pozícii staršieho priateľa žiaka, ktorý má právo od neho aj niečo vyžadovať, niečo aj kritizovať a hodnotiť, ale vždy keď to je potrebné aj pomôcť. Zároveň by mal žiakovi poskytnúť pocit istoty a bezpečia, že nech sa stane čokoľvek, je tu pre neho,“ dodáva predsedníčka.
Priemernosť nemá šancu ani u ďalšieho z členov poroty, laureáta ocenenia Učiteľ Slovenska 2019 Petra Palla. Vraví, že v prvom rade si pri hodnotení všíma, ako sa prihlásení učitelia líšia od priemeru. „Zaujíma ma aj charizma a to, do akej miery si budujú vzťah so svojim žiakmi,“ dodáva. Podľa neho má mať naozaj kvalitný učiteľ veľké srdce, byť inovátor a nesmie sa báť experimentovať. „Niektorých vo finálovej 30-ke poznám a som veľmi rád, že boli nominovaní. Ich životné príbehy budú podľa mňa určite príkladom a inšpiráciou pre ostatných. Niektorí z nich sa zameriavajú na informačné technológie, iní na inkluzívne vzdelávanie,“ teší sa Peter Pallo.
Najprestížnejšia cena
Učiteľ Slovenska je ocenenie, ktoré má vyzdvihnúť výnimočných učiteľov, ale tiež pomôcť im zosieťovať sa a inšpirovať druhých. „Mňa ocenenie z roku 2019 osobnostne veľmi posunulo. Spoznal som množstvo učiteľov, začal som spolupracovať s rôznymi organizáciami, ku ktorým by som sa inak nedostal, a pracujem aj pre Ministerstvo školstva SR na príprave modernizácie vzdelávacieho systému. Som poctený, že som v porote a teším sa, s kým inšpiratívnym sa zase spoznám,“ vraví Peter Pallo.
„Učiteľ Slovenska ja najprestížnejšie ocenenie v našej krajine, keďže je založené na hodnotení profesijných schopností učiteľov a ich verejnej angažovanosti v učiteľskej komunite. Okrem iného ide o medzinárodný formát súťaže, ktorý sa uplatňuje vo viac ako stovke štátov celého sveta. A prečo som členkou poroty? Ponuku som prijala s veľkou pokorou a vnímam ju ako príležitosť lepšie porozumieť tomu, kam sa vzdelávanie u nás uberá a aj ako možnosť tráviť čas s ľuďmi, ktorí ma v mnohom presahujú,“ uzatvára predsedníčka poroty Viera Kalmárová.