Na najväčšej konferencii o vzdelávaní Global Education and Skills Forum (GESF), ktorá bola v Dubaji, si vymieňali poznatky a skúsenosti stovky učiteľov a delegátov z celého sveta. Nechýbal na nej Komenského inštitút a víťazka prvého ročníka ocenenia Učiteľ Slovenska Zuzana Tkáčová.
Konferenciu GESF mal možnosť druhýkrát zažiť Juraj Hipš, zakladateľ Komenského inštitútu. Vlani v Dubaji prebral licenciu na organizovanie národného kola ceny Učiteľ Slovenska, ktorá je súčasťou medzinárodnej ceny Global Teacher Prize.
To sa snažil zistiť prieskum Dopyt po pravicovom extrémizme medzi učiteľmi na druhom stupni základných škôl, ktorý realizovala agentúra Focus vďaka finančnej podpore Nadačného fondu Telekom.
„Cieľom ceny Učiteľ Slovenska chceme vyzdvihnúť učiteľov a učiteľky, ktoré sú skutočnými osobnosťami. Lebo pedagóg nielen vzdeláva, ale aj vychováva. Jeho názory a postoje sú pre deti jedny z najkľúčovejších, podľa ktorých si vytvárajú svoje vlastné hodnoty. Oveľa dôležitejšie pri predchádzaní extrémizmu je, akých učiteľov máme na školách, než koľko hodín dejepisu sa odučí,“ vysvetľuje Juraj Hipš, zakladateľ Komenského inštitútu.
Ako vnímal tému konferencie ,,Kto mení svet“ v prepojení na vzdelávanie?
,,Kľúčovými ľuďmi, ktorí dokážu naozaj hlboko ovplyvniť zmeny, ktoré sa v tomto svete dejú sú naozaj učitelia a tomu je venované ocenenie Global Teacher Prize. Videl som 10 medzinárodných finalistov, to ako učia, ich vyučovacie hodiny. Boli výborné, interaktívne. Čo je dobrá správa pre slovenských učiteľov – rovnako dobré hodiny, ako som videl tu na medzinárodnom finále, máme aj doma. Medzi medzinárodnými finalistami a našimi učiteľmi je snáď jediný rozdiel a to ten, že naši učitelia sú až prehnane skromní a hanbia sa.
,,Keď som sa rozprával s finalistami v Dubaji hovorili, že nejdú reprezentovať seba, ale že sa snažia pozdvihnúť celý učiteľský stav. A toto dúfam, pretavíme aj do nášho ocenenia Učiteľ Slovenska. Základom je pozdvihnúť zdravé sebavedomie slovenských učiteľov, aby sa nebáli predstúpiť pred svojich kolegov, pred verejnosť a aby ukázali, že to, čo robia, má naozaj dosah, má to zmysel a stali sa inšpiráciou. Toto by sme sa mohli od medzinárodnej učiteľskej obce naučiť.“
V poradí piatym držiteľom ocenenia Global Teacher Prize sa stal Peter Tabichi (36) z Kene. Učiteľ matematiky a fyziky vo svojom prejave hovoril o tom, že cena nie je uznaním jeho, ale mladých ľudí z afrického kontinentu.
A takto Petra Tabichiho vidí prvá Učiteľka Slovenska Zuzka Tkáčová
,,Peter bol jedným z mojich dvoch favoritov, páčila sa mi jeho ukážková hodina. Jeho osobný príbeh je silný, je to človek, ktorý pracuje v náročných podmienkach. V triede má 60 žiakov, nemá žiadne laboratórne podmienky, vybavenie, na škole majú k dispozícii jeden počítač. Napriek tomu dokáže deti nadchnúť pre prírodné vedy, aby pokračovali v štúdiu, aby sa dostali z tých ťažkých podmienok, ktoré v Keni sú. A darí sa mu robiť so žiakmi projekty, ktoré majú celosvetový úspech. 80 % svojho platu odovzdáva do komunity, v ktorej pôsobí, čiže z jeho strany je učiteľstvo chápané doslova ako poslanie. Toto ma po ľudskej stránke oslovilo a ocenenie Global Teacher Prize si naozaj zaslúži.“
Ocenenie Učiteľ Slovenska je tu už druhýkrát!
Prihlásiť do národného kola Global Teacher Prize sa môžu učitelia základných a stredných škôl, učitelia na čiastočný úväzok, či školitelia v online kurzoch. Nominovať ich však môže aj široká verejnosť, prihlášky sa dajú poslať do 28. apríla 2019. Víťaza 2. ročníka národného kola Učiteľ Slovenska organizátori vyhlásia vďaka podpore Slovenskej sporiteľne a Slovak Telekomu v októbri, čaká ho odmena 5. 000 euro a cesta na finále Global Teacher Prize 2020 do Dubaja.