Katarína Vajkai je skúsená a nadšená pedagogička, ktorá učí na prvom stupni základnej školy. Od začiatku svojej pedagogickej kariéry sa zaujíma o alternatívne vzdelávacie prístupy. Do vyučovania zaviedla ranné kruhy, prácu so životnými zručnosťami, aj formatívne hodnotenie bez známok.
„Od začiatku som chcela učiť inak, ako som to zažívala na škole ja. V mojom projekte Radostná škola hodnotím deti bez známok, ktoré som potrebovala zrušiť hlavne kvôli sebe. Deti, ktoré prichádzajú zo škôlok známky nepoznajú a tak im nechýbali, občas bolo náročnejšie presvedčiť rodičov. Formatívne hodnotenie je užitočné, deti vidia, ako sa im darí osvojiť si niektoré témy, kam sa posúvaj, vidia ten svoj osobný rast,“ vysvetľuje.
Katarína Vajkai sa na škole venuje aj robotike a pôsobí ako trénerka tímu žiakov v medzinárodnej súťaži First Lego League. Jej zanietenie siaha aj do oblasti environmentálnej výchovy, ktorej sa venuje už dlhé roky. Spolupracovala so Stromom života či Zelenou školou.
„Katkine hodiny sú originálne preto, že na nich mávame rôzne zaujímavé aktivity. Napríklad na matematike robíme s kartičkami, spolupracujeme vo dvojiciach, hráme aktívne hry. Ja mám rada skôr technické témy, baví ma preto robotika a som rada, že na týchto hodinách vieme rozvíjať svoje nápady,“ dodáva žiačka Katka.
Pedagogický vplyv Katarína Vajkai siaha aj za hranice triedy, keďže spolupracovala s NIVAM-om v Komárne ako lektorka učenia vonku pre maďarské školy a viedla workshopy o formatívnom hodnotení na vzdelávacích konferenciách.
„Moja kolegyňa Katka pristupuje k vyučovacím metódam tak, že neustále hľadá niečo nové a to najlepšie, čo existuje. Ide jej o to, aby deti chodili do školy s radosťou. Myslím si, že by sa mala stať učiteľskou osobnosťou preto, že je príkladom, že aj keď učiteľské povolanie robím dlho, stále sa môžem zdokonaľovať a prinášať nové témy,“ uzatvára pedagogička Katarína Bugáňová.